Tårta till Min födelsedag!

Ja då var de dags för mej att fylla år, sist ut i familjen. När de är tårta till en själv får man exprementera lite så de gjorde jag både i utseende och smak och jag blev jätte nöjd. Även dom som såg och smakade på den tyckte den va fin och god.



Dom andra tårtorna jag har gjort har alltid varit helt täckt med marsipan, sugarpaste eller grädde. Nu testade jag att kombinera marsipan och grädde. Började med att spackla att lager med grädde runt hela tårtan precis som man gör när man ska täcka med marsipan. sen mätte jag tårtans diameter och skar ut ett runt lock i marsipan och la uppe på. Efter de spritsade jag kanterna med grädde och sist dekorerade jag med blommor och blad.

    

Rosorna, bladen och dom andra blommorna är gjorda av mej!

Även på blommorna testade jag nått nytt. Jag beställde tylose (cmc) för att få marsipanen att stelna fortare och det funkade alldeles utmärkt. Sen använde jag det till att göra lim istället för att använda vatten till rosorna. Det rekomenderar jag verkligen.

Ätbart lim
1/4 tsk tylose
2 msk varmt vatten

blanda med en tandpetare och ställ in i kylen över natten. De gör inget om de är klumpar kvar, dom försvinner över natten.

Innehåll:
Chokladbotten
Fylld med Hjortronmousse och Glasscream
Dekorerad med grädde,marsipan och sugarpaste

2 kommentarer
Postat av: Malin-Helena

Du gör så himla snygga rosor - kan du inte göra en steg för steg beskrivning på dessa? :)

2011-10-24 @ 21:54:25
URL: http://www.malin-helena.se
Postat av: nettanshobby

Tack så mycket. Jo visst skulle jag kunna göra det.

2011-10-24 @ 22:29:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0