Budapest rulle

Vad gör man inte för sin mor!? Hon älskar budapset och då jag älskar att baka så gjorde jag en till henne. Det var första gången jag försökte mej på en men defenitivt inte den sista. 

Första botten fick jag kasta, den glömde jag i ugnen (fy på mej) 10 min förlänge så den blev stenhård och gick inte att rulla. Andra bottnen gick mycke bättre, och de är tur att de är kallt ute så man kan ställa ut den en liten stund så att den kallnar lite fortare så man kan äta den fortare...





Budapestrulle

ugnstemp  175 grader

5 äggvitor
3 dl strösocker
150 g finhackade nätkärnor
1 dl vetemjöl
1 msk kakao
50 g mandelspån

Fyllning:
3 dl grädde
1 burk ( 300 g ) mandarinklyftor

Garnering
florsocker

vispa äggvitorna till hårt skum (använd elvisp). Tillsätt sockret lite i taget och fortsätt hela tiden att vispa. blanda nötter, mjöl och kakao och vänd försiktigt ner de i äggskummet.
  Bred ut smeten i en långpanna, 30*40 cm.
Täckt och lätt smort bakpapper. strö mandelspån över.
  Grädda mitt i ungnen i 15 min.
stjälp upp kakan på sokrat papper. låt den svalna under långpannan. Dra loss pappret ovanpå.
  Vispa grädden till fyllningen. Skär mandarinklyftorna på mitten och låt dom rinna av väl och vänd ner dem i grädden.
  Bred på fyllningen. Rulla ihop den utan att den spricker.  Man måste rulla ganska löst. Sikta över florsocker.
 

0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0