Vita chokladpraliner

I går var jag lite rastlös medans yngsta sonen sov så jag passade på att göra några små men underbart goda chokladpraliner.



Först duttade jag lite vitchoklad i botten på ischokladformar och ställde in i frysen för att stelna, undertiden gjorde jag lite mörkchoklad mousse som jag skulle ha i mitten.

               

Jag fyllde en spritspåse och sen spritsade jag lite i varje form. Sen in i frysen i gen för att få de lite stelare. Efter ca 5 min så tog jag ut dom och hällde över den vita chokladen som var kvar. Kan nu i efterhand säga att jag behövde nog lite mer vitchoklad än den 200g jag hade. Men de vet jag nu till nästa gång.




Alla i familjen tycket dessa var super goda =)





Så här gör du!

Smält 300g vitchoklad övervatten bad. För att få finare form på pralinerna kan du pensla formarna med vitchoklad ca 2- 3 gånger, och mellan varven stoppa in dom i frysen så stelnar chokladen fortare.

Undertiden chokladen stelnar gör du chokladmoussen.

100 g  mörkckoklad ( 70% )
2 msk florsocker
3 msk kaffe
1 äggula
2 dl lätt vispad grädde.

Hacka chokladen fint och smält över vatten bad. blanda i florsocker, kaffe och äggulan. vispa sedan i grädden. 
fyll en spritspåse, klipp ett litet hål och spritsa ner i formen.
ställ några minuter i frysen och sendan häller du över den vita chokladen. låt det stelna.
Färdig att avnjutas =) 

0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0