Maränger och pepparkakor!

blev några blåa maränger i dag och i går vart de pepperkaks bak i 3 timmar.



blåa maränger

1 dl äggvita (ca 3 st)
1 ½ dl strösocker
5 droppar citron eller ättika
blå livsmedelsfärg i önskad styrka

vispa äggen, ½ dl strösocker och färgen tills du kan vända smeten upp och ner utan att den rinner ut.
vänd sedan försiktigt ner resten av sockret. spritsa eller klicka på en plåt med bakplåtspapper. 

grädda i mitten av ungnen på 100- 125 g i 45-60 min. 

(mina är lite degig efter den tiden då stänger jag av ungnen och låter som stå kvar i 1 -2 timmar

receptet är taget ur rutiga kokboken.



Gretas Gammeldags Pepparkaksdeg

3 kkp eller 350 g strösocker
1/2 kkp eller 100 g sirap
1 kkp eller 130 g vatten
1 msk bikarbonat
2 1/2 hg smör
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk malda nejlikor
10 1/2 kkp eller 700 g vetemjöl

Beredning:

Socker, sirap och vatten kokas upp, lyftes av elden, bikarbonaten iröres. Varefter det hälles över smöret och kryddorna i ett fat och röres till det kallnat därpå mjöl inarbetas.
Degen får stå över natten.

200 g i ungen.


Receptet hittade jag  här:
http://mimmismat.wordpress.com/2008/12/06/gretas-gammeldags-pepparkaksdeg/

 

 

0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0