tigermuffins!

jag lovade sonen att han skulle få baka muffins och han fick välja ur boken MUFFINS av johan åkerberg.
han valde då tigermuffins.
de blev mycke kladd men resultatet va han super nöjd över och dom blev riktigt goda oxå! 


 
receptet till denna härliga muffin finns här nedan.


Tigermuffins (ca 14-16 st)

1 sats vaniljmuffins
1/3 chokladmuffins
- (se receptet lite längre ser i inlägget)

Sätt ugnen på 200 g.

Gör de olika smeterna

Varva vanilj och choklad smet i muffinsformarna.
Rör om försiktigt med en tandpetare

Grädda i ugn ca 15-20 min.


Vaniljmuffin (ca 10-12 st)
4 dl vetemjöl
3 dl socker
2 ½ tsk bakpulver
½ tsk salt
100g rumstempererat smör
2 dl mjölk
2 ägg
2 tsk vaniljsocker

sätt ugnen på 175 grader.
sikta ihop mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret.
slå på en dl mjälk och rör smeten slät.
viska återstående mjölk, ägg och vaniljsocker i en annan bunke.
blanda ner äggblandningen i smeten.

häll upp i muffinsformar och grädda i ugnen i 20-25 min.


chokladmuffin (ca 10-12st)
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
½ tsk salt
2 ägg
2 dl socker
175 g smält smör
1 3/4 dl mjälk
½ tsk vaniljsocker

sätt ugnen på 175 g.
siktaihop mjöl. bakpulver, kakao och salt i en bunke.
vispa samman ägg och socker poröst, tillsätt sen smör, mjälk och vaniljsocker.
blanda ner försiktigt i den torra blandningen.
fördela smeten i muffinsformar, grädda i ugnen 20-25 min.

 
0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0