pepparkaks cupcake

till den 10 december så jag jag göra ca 25 pepperkaks cupcakes och rice krispy treats till svärmor som hon ska ta med på jobbet. Så jag va tvungen att testa lite.

Dom blev jätte goda men fluffade upp jätte mycke så jag får nog ha i lite mindre bakpulver nästa gång.



Pepparkaks cupcake med Lingonfrosting



Pepparkaks cupcakes

4,5 - 5 dl. vetemjöl
3 dl. strösocker
3 tsk. bakpulver
1 tsk. kanel
1 tsk. ingefära
1 tsk. malda nejlikor
2 dl. mjölk
150 g. smält smör

Blanda alla torra ingredienser först, häll sedan försiktigt i mjölken och blanda.
Till sist rör man ner det smälta smöret. Fyll sedan muffins formarna till ungefär
hälften inte mer och grädda i ugn på 200 grader i 15 minuter.

lite tips...
Det är viktigt att blanda ner smöret sist för att muffinsarna inte ska falla ihop
under jämningen. Efter gräddning är det bra om muffinsarna kan stå och svala
i ungefär 2 timmar i rumstemperatur, annars är risken att dom inte släpper från
pappret.

Kommer inte i håg vart jag hittade receptet så jag kan inte ta åt mej äran för de =)



Lingon frosting

1 dl vispad grädde
50 g philadelphia ost
1 dl lingonsylt (helst egen gjord, blir mer smak då)
marsanpulver om du vill ha den tjockare
 

1 kommentarer
Postat av: Sanna

Man tackar! ^^

2010-12-02 @ 22:31:46
URL: http://stillunbound.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0